تبلیغات
مشاوره صنعتی|سرمایه گذاری|اکسید روی|سولفات روی - راهنمای سرویس و نگهداری پمپ های سانتریفوژ
تأمین مواد شیمیایی و صنعتی ، مشاوره سرمایه گذاری 09127150989
راهنمای سرویس و نگهداری پمپ های سانتریفوژ
سه شنبه 28 مرداد 1393 ساعت ساعت 09 و 22 دقیقه و 05 ثانیه | نوشته ‌شده به دست الف منفرد | ( نظرات )

راهنمای سرویس و نگهداری پمپ های سانتریفوژ - قسمت اول

مهندس ابوالفضل منفرد شادقلی


اگر دستگاهی به درستی کار کند شما لحظه ای هم به بود یا نبود آن فکر نمی کنید.اما هنگامی که همان دستگاه خراب شده یا در عملکرد آن خللی ایجاد می شود؛ این مسئله مدام فکر شما را به خود مشغول خواهد نمود.پمپ ها نیز از این قضیه مستثنی نبوده و حتی شاید به دلیل تنوع معایب و خرابی در آنها اتخاذ راهکاری مناسبی برای تعمیر و نگهداری این نوع تجهیزات بسیار ضروری به نظر می رسد.از جمله این راهکارها می توان به نگهداری پیشگیرانه(Preventive Maintenance)اشاره  نمود که در آینده درباره آن بیشتر خواهیم نوشت.



هنگام کار با هر وسیله ای اولین و مهمترین چیز رعایت مسائل ایمنی است.در مورد کار با پمپ نیز این موضوع صدق می کند.در حین کار با دسنگاه شما باید از یک رویه مشخص پیروی نموده و این نکته را به خاطر بسپارید که «اولین اشتباه ممکن است آخرین اشتباه باشد».علی ای حال توجه به چند نکته می تواند در این زمینه مؤثر باشد:اول اینکه مطمئن شوید پمپ حتما از سرویس خارج شده، چون دیگر خودتان می توانید حدس بزنید که مثلا توقف پمپاژ سرد اتاق عمل یک بیمارستان چه گاف بزرگی می تواند باشد!!دوم اینکه قبل از شروع به کار، حتما دستگاه را از منبع نیرو جدا کنید، اغلب مهندسین تعمیر و نگهداری برای این کار رویه مشخصی دارند(به این رویه در انگلیسیLack-out/Tag-out می گویند).این رویه باید بطور کامل به اجرا در آمده و کلیه متعلقات دستگاه از منبع جدا شود.زیرا در صورت اجرای ناقص کار ممکن است خود شما یا فرد دیگری در حین تعمیر وسیله، جزیی را که هنوز از منبع نیرو جدا نشده است به طور اتفاقی یا بر حسب عادت از مدار خارج کرده و به دستگاه آسیب برساند.همچنین این مسئله را هم مد نظر داشته باشید که در برخی موارد(از جمله بیمارستان ها) یک سیستم برق اضطراری نیز وجود دارد که به محض قطع شدن سیستم اصلی فعال می شود.جدا کردن پمپ از این سیستم نیز ضروری است.با ذکر این مقدمه اکنون به سراغ موضوع اصلی می رویم:

قبل از شروع کار و پیاده کردن پمپ، بهنر است یک نمای گسترده(Exploded view) از آن تهیه کنید(شکل 1). این نما از دو جهت می تواند مفید باشد؛ اول اینکه در آن کلیه متعلقات و اجزای پمپ نامگذاری شده و دوم اینکه محل قرار گرفتن هر قطعه در پمپ بر روی این نما مشخص شده است.شما بوسیله مکاتبه با شرکت های سازنده پمپ و یا از طریق اینترنت می توانید نمای گسترده پمپ مورد نظر خود را دریافت کنید.

نقاط تعمیر و نگهداری   

نقاط تعمیر و نگهداری پمپ را می توان به سه ناحیه تقسیم نمود :

-       روغنکاری  

-       تعویض آب بند

-       تنظیم و هم تراز کردن کوپلینگ موتور و پمپ

 روغنکاری به طور حتم مهمترین مرحله در رویه تعمیر و نگهداری پمپ بوده و نقش اساسی در عملکرد صحیح پمپ خواهد داشت.بدیهی است که دستورالعمل ها و توصیه های سازنده پمپ در مورد روغنکاری، بهترین نقطه برای شروع خواهد بود.اما این دستورالعمل ها برای پیشبرد رویه روغنکاری دستگاه کافی نیست.زیرا سازنده پمپ از نحوه استقرار و عملکرد پمپ در واحد و نیز چگونگی روغنکاری آن اطلاعی ندارد.مسایل متعددی نظیر شرایط کاری پمپ و عوامل محیطی مانند گرما،آلودگی و گرد و غبار در جدول زمان بندی روغنکاری دخیل هستند.بنابراین اگر کسی از شما پرسید که «چه فاصله زمانی را باید بین دو روغنکاری در نظر گرفت؟» فورا به او بگویید «خب...البته این بستگی به شرایط پمپ شما دارد» البته شاید طرف فکر کند که می خواهید او را دست به سر کنید! اما مطمئن باشید که هیچ جوابی بهتر از آنچه گفته شد برای این سؤال پیدا نمی شود.بنابراین در اینجاست که محک تجربه به میان می آید.زیرا هر چه تجربه و دانش ما در مورد سیستمی بالاتر برود، بهتر می توانیم از آن نگهداری کنیم.حالا اگر شما تازه کار هستید و تجربه زیادی هم در مورد کار با پمپ ندارید؛ بهتر است یک «رویه منطقی»(Common Sense)برای حل مشکلات در نظر بگیرید.برای شروع این رویه، ابتدا سابقه ای از عملکرد تجهیزات داشته باشید.در صورتی که این سابقه در دسترس نیست؛ زودتر دست به کار شده و گزارشی از پمپ که شامل فشار مکش، فشار تخلیه، نحوه عملکرد پمپ(سر و صدا و داغ شدن)و جدول زمانی روغنکاری است تهیه کنید.اولین قدم برای سرویس پمپ روغنکاری منظم یاتاقان ها است.معمولا دو نوع یاتاقان در پمپ به کار می رود.یاتاقان های بوشی و بلبرینگ ها.البته ساختار و نحوه عملکرد این دو نوع یاتاقان کاملا  با یکدیگر متفاوت است.یاتاقان های بوشی بیشتر در مکانیزم های میله پیستونی و شفت هایی که سرعت دورانی(rpm) کمی دارند به کار می روند.در شفت پمپ های سانتریفوژ اغلب از بلبرینگ ها استفاده می شود.

برای روغنکاری بلبرینگ ها از گریس و برای روغنکاری یاتاقان های بوشی از روغن های بدون دترجنت استفاده می شود.زیرا وجود دترجنت در صورت تبخیر روغن، غلظت دترجنت افزایش یافته و باعث رسوب گذاری روی یاتاقان می گردد.در یاتاقان های بوشی، یک نوار گرافیتی بین یاتاقان و شفت قرار می گیرد.با جذب بخشی از روغن بوسیله این نوار، فیلم نازکی ایجاد شده که حرکت دورانی شفت را به طرز مؤثری بهبود می بخشد.شما باید هر چند وقت یک بار از نوار گرافیتی بازدید کرده و در صورت سفت شدن یا وجود ترک، آن را تعویض نمایید.بلبرینگ ها بسته به تلرانسی که دارند طبقه بندی می شوند.این تلرانس با کدهای C4,C3,C2,C1 وC5 شناخته می شوند.کد C1 معرف بسته ترین و C5 نشانگر بازترین و کم دقت ترین تلرانس یاتاقان است.بلبرینگ های استاندارد پمپ معمولا از کلاس C3 و بالاتر بوده و تلرانس تقریبا بسته ای دارند.ذکر این نکته ضروری است که هیچ موقع بلبرینگ را با یک کلاس بالاتر از آن تعویض نکنید(مثلا C2 به جای C3 ) زیرا این نوع بلبرینگ ممکن است انبساط گرمایی و آلودگی ناشی از گریس را تاب نیاورده و دچار خرابی شود.یکی از بهترین راههای تعیین رویه روغنکاری در یاتاقان ها، چگونگی و میزان داغ شدن آن است.بیشتر بلبرینگ ها در دمایی بالاتر از دمای محیط و بدون استفاده از کاهنده های دما کار می کنند.سه عامل در بالا رفتن دمای بلبرینگ تأثیر گذار است:اول،گرمای اصطکاکی که داخل بلبرینگ و در نتیجه تماس بین اجزای ثابت و غلتشی آن تولید می شود.دوم، گرمای رسانشی که در اثر گرمای شفت ومایع در حال پمپاژ به بلبرینگ منتقل می شود و سوم گرمای اتلافی در بلبرینگ است که تابعی از ضریب هدایت گریس، مساحت محفظه یاتاقان، دما و جابجایی هوای پیرامون بلبرینگ است.با تنظیم این سه عامل می توان به یک دمای عملکرد پایدار رسید.البته مقدار این دمای مجاز گریس پایین تر باشد.در پمپ های فرایندی به علت با اهمیت بودن نوع تجهیزات، گریسکاری باید در فاصله بین دوازده تا هیجده ماه صورت بگیرد.همچنین در صورت وجود رطوبت یا نفوذ آب در محفظه یاتاقان فاصله های زمانی بین تمیزکاری و گریسکاری مجدد بلبرینگ ها باید کوتاهتر شود.یاتاقان ها معمولا از طریق آب باران،قرار گرفتن پمپ در زیر تجهیزات دارای نشتی، شبنم، مه و چگالش در معرض آلودگی قرار می گیرند.نقاط ورود آلودگی نیز آب بند های فرسوده شفت، روزنه هواکش و پورت (درگاه) ورودی روغن یا گریس می باشد.گریس معمولا از طریق گریس خور یاتاقان که به آن زرک(Zerk) یا زیرک(Zirk) می گویند توسط پمپ گریس، داخل محفظه یاتاقان تزریق می شود. در حین تزریق گریس، درپوش پورت تخلیه محفظه را باید حتما باز کرد تا گریس کهنه تحت فشار گریس تازه از محفظه خارج شود.همچنین بستن درپوش بعد از اتمام کار الزامی است.گریس تازه بسته به اندازه محفظه و یاتاقان باید حدود 25% از حجم محفظه یاتاقان را پر کند.برای پاک کردن گریس کهنه از محفظه و داخل یاتاقان باید به ترتیب زیر عمل کرد:

§        گریس را آنجا که امکان ممکن است با دست پاک کنید.

§        یاتاقان و محفظه آن را با نفت سفید شستشو دهید.

§          شستشو را مجددا با روغن معدنی SAE10 تکرار کنید.

در صورت سفت شدن گریس:

§        یاتاقان و محفظه آن را در نفت سفید غوطه ور کنید.

§        یاتاقان را به آهستگی و با دست بچرخانید.

§        یاتاقان را با نفت سفید تمیز یا حلال گریس کاملا بشویید.

§        این کار را تا چرخش آزادانه و کاملا نرم یاتاقان ادامه دهید.

لازم به ذکر است دمای یاتاقان، چه از نوع بوشی و چه از نوع بلبرینگی، بر اثر روغنکاری نامناسب افزایش خواهد یافت.گریس اضافی باعث سفت شدن بلبرینگ و نیز انباشتگی در دیواره داخلی محفظه یاتاقان خواهد شد.همچنین گریس اضافی می تواند موجب تولید کف و حباب، هنگام برخورد ساچمه های بلبرینگ با مایع شود.از طرفی گریس یا روغن ناکافی نیز باعث افزایش اصطکاک در یاتاقان و در نتیجه خشک گردی آن خواهد گردید. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که هزینه گریس یا روغن در مقابل وقت و هزینه ای که برای تعویض و نصب یاتاقان صرف می کنید، بسیار ناچیز است.بنابراین روغنکاری را هیچ وقت دست کم نگیرید.


منابع:

1- A Working Man's Guide to Servicing Centrifugal Pumps

2- عملکرد و نگهداری پمپ های سانتریفوژ، ترجمه مهندس ابوالفضل منفرد شادقلی، نشر طراح،زمستان 83



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
یوپی اس جمعه 20 بهمن 1396 ساعت 02 و 19 دقیقه و 22 ثانیه
ممنون اطلاعات خوبی بود
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 ساعت 19 و 52 دقیقه و 04 ثانیه
Thanks for one's marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you could be
a great author. I will remember to bookmark your blog and will come back later on. I want
to encourage you to continue your great job, have a nice weekend!
سعید دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 10 و 20 دقیقه و 11 ثانیه
با سلام ممنون لطفا کاربردی تر توضیح بدین
الف منفرد پاسخ داد:
چشم انشالله در فرصتی نزدیک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
نظر سنجی
بهترین گزینه برای افزایش ارزش پس انداز چیست؟




دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :